Celem tego ćwiczenia jest zapoznanie się ze sposobem kreślenia obiektów mapy oraz opanowanie funkcji ScrollControl.
A. Przygotowanie materiałów:
Do wykonania ćwiczenia potrzebny będzie szkic „CW mapka do cw 001.png„ oraz rysunek założony w ćwiczeniu „Przygotowanie nowej mapy„. Plik mapy należy załadować do programu a plik ze szkicem otworzyć w dowolnym programie (np. pogląd systemu operacyjnego) tak, aby można było szybko „przechodzić” pomiędzy mapą a szkicem.
B. Kreślenie obiektów punktowych (drzewo liściaste):
Kreślenie tego typu obiektów jest bardzo proste i sprowadza się do uruchomienia funkcji, zaczepienia punktu kontrolnego do pikiety i potwierdzeniu wstawienia obiektu. Aby narysować drzewo liściaste, należy:
- włączyć tryb przyciągania „do najbliższego węzła lub punktu na elemencie”,
- wybrać funkcję „Drzewo liściaste”:
- sposób a: wysunąć boczny panel (TAB) i uruchomić funkcję palety narzędziowej „Obiekty inne”,
- sposób b: otworzyć paletę podręczną kliknięciem prawym klawiszem myszy lub skrótem Ctrl + Y i uruchomić funkcję,
- ustawić kursor jak najbliżej pikiety 19 (prawa góra szkicu),
- zahaczyć punkt kontrolny do pikiety:
- w trybie PRO: klikając lewym klawiszem myszy przy wciśniętym klawiszu Ctrl, lub klikając rolką myszy,
- w trybie CAD: klikając lewym klawiszem myszy,
- jeżeli punkt kontrolny został wstawiony w niewłaściwym miejscu, to można z niego zrezygnować klikając jeden raz prawym klawiszem myszy, w dowolnym miejscu,
- jeżeli punkt kontrolny został wstawiony we właściwym miejscu, to należy zatwierdzić miejsce wstawienia, klikając w dowolne miejsce, jeden raz lewym klawiszem myszy.
C. Kreślenie ogrodzenia:
Funkcje do kreślenia ogrodzenia, bramy oraz furtki, znajdują się w palecie narzędziowej „Transport i komunikacja”. W palecie tej znajduje się również funkcja „ogrodzenie – automat” i to właśnie ona zostanie wykorzystana do narysowania ogrodzenia, bram i furtek. Aby narysować ogrodzenie, należy:
- sprawdzić tryb przyciągania – ma być „do najbliższego węzła lub punktu na elemencie”,
- wysunąć boczny panel (TAB),
- otworzyć paletę narzędziową „Transport i komunikacja”,
- uruchomić funkcję „ogrodzenie – automat”,
- ustawić kursor jak najbliżej pikiety 11 (lewa góra szkicu),
- zahaczyć punkt kontrolny do pikiety:
- w trybie PRO: klikając lewym klawiszem myszy przy wciśniętym klawiszu Ctrl, lub klikając rolką myszy,
- w trybie CAD: klikając lewym klawiszem myszy,
- jeżeli punkt kontrolny został wstawiony w niewłaściwym miejscu, to można z niego zrezygnować klikając jeden raz prawym klawiszem myszy, w dowolnym miejscu,
- jeżeli punkt kontrolny został wstawiony we właściwym miejscu, to należy zatwierdzić miejsce wstawienia, klikając w dowolne miejsce, jeden raz lewym klawiszem myszy,
- przesunąć kursor do pikiety 12 i powtórzyć operację zahaczania do pikiet (-> p.6),
- przesunąć kursor do pikiety 13 i przełączyć funkcję w tryb kreślenia bramy:
- sposób a: trzymając wciśnięty klawisz Ctrl, przestawić rolkę myszy (ScrollControl),
- sposób b: klawiszami F2 lib F3,
- wstawić bramę,
- wrócić do trybu kreślenia ogrodzenia (-> p.10),
- dokończyć kreślenie ogrodzenia, bram i furtek, po pikietach: 14, 15, 16, 17, 9, 10 i 11 (szkic).
D. Nabieranie wprawy 🙂
Dla nabrania wprawy w kreśleniu obiektów z wykorzystaniem funkcji ScrollControl, warto:
- cofnąć ostatnią operację (kreślenie ogrodzenia), przy pomocy kombinacji Ctrl + Z, lub wybierając z menu głównego funkcje: „Edycja” i „Cofniecie ostatniej operacji”,
- wykonać poprzednie ćwiczenie ale zaczynając od innej pikiety (np. 12).
E. Kreślenie skarpy:
Zgodnie z zapisami Rozporządzenia, skarpa jest jednym obiektem (dawniej: góra + dół + wypełnienie) i w MGC rysowana jest „w jednym przebiegu”. Rysowanie skarpy zawsze musi zacząć się od góry. Aby narysować skarpę nieumocnioną należy:
- wybrać funkcję „Skarpa nieumocniona„:
- sposób a: z palety narzędziowej „Budowle i urządzenia”,
- sposób b: z palety podręcznej otwieranej kliknięciem prawym klawiszem myszy lub skrótem Ctrl + Y,
- ustawić kursor w pobliżu pikiety 30 (szkic) i zahaczyć do niej punkt kontrolny,
- wykreślić górę skarpy „po pikietach” 31, 32, 33, 34, 35 oraz 36,
- przy pomocy funkcji ScrollControl (lub klawiszy F2/F3) przełączyć funkcję w tryb kreślenia dołu skarpy,
- wykreślić dół skarpy „po pikietach” 37, 38, 39, 40 i 41 (szkic),
- odsunąć nieco kursor od ostatniej pikiety (41) i przy pomocy funkcji ScrollControl (lub klawiszy F2/F3) ustawić gęstość symbolu wypełnienia,
- zakończyć kreślenie klikając w dowolne miejsce, jeden raz, prawym klawiszem myszy (reset).
Z. Zapisanie mapy:
Aby zapisać mapę, należy:
- uruchomić funkcję „Zapisanie mapy” z grupy „Pliki”, głównego menu (skrót Ctrl + S).