Jak narysować chodnik wokół budynku
*
Sposób, w jaki należy kreślić chodnik wokół budynku – podobnie jak obecność łuków kołowych w obiektach bazy BDOT, interpretacja kodów latarni, kąty obrotu znaków i kilka innych zagadnień – jest różnie interpretowany przez różne Ośrodki. W plikach „gml”, które dostajemy do testów, chodniki wokół budynków zapisywane są na dwa sposoby, pokazane na rysunku poniżej. W pierwszym przypadku (po lewej) chodnik kreślony jest i eksportowany do pliku „gml”, jako obiekt, który posiada krawędź wewnętrzną i zewnętrzną *). W drugim przypadku, chodnik jest narysowany „za jednym razem” i do pliku „gml”, eksportowana jest jedna krawędź **)
Dopóki w procesie cywilizowania plików „gml” , nie zostaną podjęte stanowcze decyzje w tej sprawie, proponujemy uzgodnić sposób kreślenia z właściwym ODGiK i stosować odpowiednią metodę kreślenia.
***
METODA I:
- narysować krawędź wewnętrzną ( -> punkt „Szybka metoda rysowania chodnika” poniżej)
- narysować krawędź zewnętrzną
- zaznaczyć obie krawędzie
- uruchomić funkcję łączenia zaznaczonych elementów w obiekt
- upewnić się, że chodnik nie utracił geometrii (np. uruchamiając pomiar pola powierzchni)
METODA II
- narysować chodnik, „objeżdżając” dookoła po wszystkich punktach
- schować linie „zamykające” chodnik: (dla gml’a nie ma to znaczenia, bo nie zmienia geometrii, a dzięki temu mapa wygląda ładniej)
- uruchomić funkcję „kolor elementu <-> kolor tła„
- zaznaczyć linię „zamykające
- upewnić się, że chodnik nie utracił geometrii (np. uruchamiając pomiar pola powierzchni)
METODA III (najlepsza!)
- uruchomić funkcję „bufor obiektu powierzchniowego” z palety „arkusz mapy„
- wprowadzić szerokość chodnika
- włączyć opcję „wewnętrzna linia”
- w polu „nowy kod kartograficzny”, wprowadzić kod chodnika
- zatwierdzić dane
- wskazać budynek i potwierdzić wybór.
Szybka metoda rysowania chodnika (dla zaawansowanych)
Jeżeli obrys budynku jest bardzo skomplikowany a „wewnętrzna” krawędź chodnik pokrywa się z budynkiem, to najszybszej można go narysować w następujący sposób:
- uruchomić funkcję kopiowania (Ctrl + C),
- zaznaczyć budynek i skopiować go w dowolne puste miejsce na rysunku
- usunąć kod kartograficzny skopiowanego budynku:
- zaznaczyć skopiowany budynek i rozbić go
- zaznaczyć wszystkie składniki rozbitego budynku i połączyć je z powrotem w jeden obiekt – „obiekt złożony z odcinków”
- uruchomić funkcję przenoszenia (Ctrl + X),
- zaznaczyć obiekt „obiekt złożony z odcinków” i wstawić go tak, aby pokrył się z budynkiem
- narysować zewnętrzną krawędź chodnika
- uruchomić funkcję kreślenia chodnika i ustawić atrybuty
- narysować chodnik
- trzymając wciśnięte klawisze Ctrl oraz Shift zaznaczyć zewnętrzną o wewnętrzną krawędź chodnika (lepiej jest zacząć od zaznaczenia wewnętrznej krawędzi)
- połączyć zaznaczone składniki w jeden obiekt (wskazane zostały dwa obiekty, ale tylko jeden z nich ma metkę)
- ujednolicić atrybuty graficzne obiektu.
*) Ależ tak nie można! Co to znaczy "wewnętrzna" krawędź chodnika?! Nie ma narzędzi do narysowania takiego obiektu! Chodnik to powierzchnia a nie multipowierzchnia, więc nie może mieć "interioru" i "exterioru"! **) Ależ tak nie można! Wygląda to idiotycznie! Nie wiadomo co oznacza ta kreska! Chodnik to powierzchnia, więc może mieć "interior" i "exterior"!