Skarpa nieumocniona / Skarpa umocniona:
Funkcja ta, to automat kreślarski, służący do szybkiego kreślenia skarp. Skarpa jest obiektem o geometrii „powierzchnia” a jej kreślenie polega na wskazaniu kolejnych punktów, najpierw górnej a później dolnej krawędzi.
A. Kreślenie skarp.
Aby narysować skarpę należy:
- uruchomić funkcję „Skarpa nieumocniona” bądź „Skarpa umocniona”,
- wybrać punkt, który będzie pierwszym punktem skarpy górnej krawędzi,
- wstawić (i potwierdzić wstawienie) punkt kontrolny na pierwszym punkcie górnej krawędzi,
- wskazać (potwierdzając wstawienie) kolejne punkty, aż do ostatniego punktu górnej krawędzi,
- przy pomocy ScrollControl (lub klawiszy F2/F3) przełączyć procedurę w tryb kreślenia dolnej krawędzi,
- wskazać (potwierdzając wstawienie) kolejne punkty, aż do ostatniego punktu dolnej krawędzi,
- przy pomocy ScrollControl (lub klawiszy F2/F3) skorygować gęstość wypełnienia,
- zakończyć kreślenie, klikając jeden raz prawym klawiszem myszy.
Uwaga: podczas kreślenia skarpy można "cofnąć" wstawienie kolejnego punktu, przy pomocy klawisza Esc lub kombinacji klawiszy Ctrl+Z (pod warunkiem, że włączona jest opcja "działanie funkcji Ctrl+Z podczas kreślenia obiektu", która znajduje się w grupie "Opcje pracy" okna opcji i ustawień programu).